In de rubriek ‘HoornBACKer helpt’ volgen we oud-Hoornbeeckers die in hun werk erop gericht zijn om anderen te helpen. Met deze keer: Jos Boomgaard, eigenaar van een groothandel in de EHBO-/BHV-wereld.
Voordat hij in 2005 het bedrijf van zijn vader overnam, werkte Boomgaard ‘in de drop en kauwgom’; onder andere voor Stimorol, Autodrop en Fisherman’s Friend. “Daar heb ik vooral geleerd hoe het níet moet”, aldus Boomgaard. “Er was veel druk van bovenaf, je moest presteren. We verkochten voornamelijk aan supermarkten, tabakszaken en benzinestations; dat was vechten voor de vierkante meter.”
Met verbandmaterialen is dat een ander verhaal. “Er is minder verkoopdruk, het gaat bij ons meer om de klantrelatie. Mijn streven is dat de klant over vijf jaar nog steeds met plezier bij mij wil kopen. De verkoop is gebaseerd op vertrouwen en kwaliteit. Ik zeg weleens: we bieden SERVICE met zeven hoofdletters. Zo maken we ons onmisbaar bij bedrijven.”
Boomgaard is stagebegeleider, onder andere van Hoornbeeck-studenten. “De huidige generatie jongeren is egocentrisch; ze zijn bijna allemaal vastgeplakt aan hun mobiel en denken te veel dat de wereld om hen draait. Maar juist in mijn vak is communicatie belangrijk. Dat doe je face to face, niet door berichtjes te sturen. Ze stellen te weinig vragen, terwijl ik juist stagiairs aanneem om een tegengeluid te horen. Mijn vrouw vindt me te streng, maar ik probeer de studenten een spiegel voor te houden. Verder is het een geweldige generatie hoor – ik ben positief kritisch.”
Dit artikel staat in de Forward 2023.